Get Adobe Flash player


Fett/oljor/Omega-3


När man pratar om fett i samband med hälsa så gäller samma grundregel som när man urskiljer bra mat från dålig, så obearbetad som möjligt. Det innebär att vi ska använda oss av riktigt smör och de feta produkterna på mejerihyllan.


Kroppen behöver fett dels för att vi ska kunna ta upp de fettlösliga vitaminerna A,D, E och K men är även viktig för hormonbildningen.


Omega-3 och Omega-6 är fettsyror som är essentiella för vår kropp, vilket betyder att de är livsnödvändiga. Vi kan inte tillverka dem själva utan behöver tillföra dem via kosten. De är mycket viktiga för att undvika inflammationer, hålla cellväggarna smidiga, de är delaktiga i hjärnans utveckling och stärker hjärta, kärl och hud.


Äter man fett från växtriket så behöver kroppen omvandla fettsyrorna till dessa livsnödvändiga fetter medan de i fisk redan är i sin ”färdiga form”. Förmågan att göra denna omvandling kan ofta vara försämras hos dagens människor eller i kulturer där de ätit mycket fisk och mindre vegetabilier. Väldigt ofta kan det då bero på närings- och enzymbrister som påverkar och försämrar konverteringen av fettsyrorna. Kroppen behöver nämligen B3, B6, magnesium och zink för att omvandlingen ska fungera tillfredsställande och det är mycket viktigt att intaget är balanserat då dessa fettsyror konkurrerar om samma enzymsystem. Har man otillfredsställande förmåga så verkar det som att man kan få kroppen att träna upp denna förmåga över en tid (undantag kan vara personer med neuropsykiatiska funktionsnedsättningar där det kan finnas enzymdefekter inblandade). Den långsiktiga lösningen är alltså att generellt förbättra nivåerna av näringsämnen och enzymer för att göra konverteringen tillfredsställande. 


Dessutom är det en miljövinst då det idag går åt cirka 100 kg kallvattensfisk för att tillverka 1 Liter fiskolja! Linfrön däremot finns i stora mängder och är lätta att odla på ekologisk väg och att äta fisken i sin naturliga form funkar också då det nu dessutom finns märkningar som visar på ett hållbart fiske.


Vad är då dåliga fetter?

Naturligt och obearbetat fett är inte skadligt, varken mättat eller omättat. Skadliga fettsyror uppstår däremot när man steker i instabila växtoljor, eller när industrin bearbetar (härdar) dem för att tillverka margarin och stekoljor. ”Då får vi fett som dödar”, Udo Erasmusen.

http://www.2000taletsvetenskap.nu/tidning/03nr2/03-2art6.htm


Vad är härdade fetter?

Man tar en flytande olja som består av omättat fett. Först tas en rad nyttiga ämnen som antioxidanter bort med hjälpa av natronlut, fosforsyra, blekmedel och deodorisering för att kunna härda. Denna kemsikt behandlade olja leds till en reaktor, där oljan reagerar tillsammans med nickelspån och vätgas. Då ändras formen på de omättade molekylerna och de blir mer eller mindre mättade, d.v.s. oljan blir fastare. Molekylerna förändras och blir till något som kallas för transfettsyror (ej att förväxla med de som bildas naturligt hos idisslare). kroppen kan inte känna igen strukturen på dessa molekyler och de kan ställa till problem på många känsliga ställen i kroppen, till exempel i cellmembran eller i moderkakan så att fostret inte får den näring den behöver.

http://www.gunnarlindgren.com/brev3.PDF


Hur får vi då i oss bra fett?

  • Fett fisk 2-4 gånger i veckan.
  • 4-8 ägg per vecka (helst ekologiska).
  • Olivolja (är ok att steka i men unvik alltför hög värme).
  • Linfrön, valnötter, mandlar, cashewnötter, solrosfrön och pumpakärnor. Obs! Viktigt med frön och nötter att köpa hela och krossa dem själv för att undvika härket fett
  • Avokado, oliver, bönor och tofu, hummus, tahinsmör.
  • Kokosfett (det fett som tål upphettning bäst, bra för tarmfloran och fettmetabolismen)
  • Gräsätande boskap innehåller mer Omega-3 än vad konventionellt uppfödd boskap gör.


Läs mer:

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/livsmedel/fettdebatt/matfettidx.htm

www.gunnarlindgren.com

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolesterol


Kolesterolmyten:

http://www.lakartidningen.se/engine.php?articleId=14567

http://www.ravnskov.nu/svcholesterol.htm